Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Köpvillkor

Senast uppdaterat 2022-12-30


Dessa villkor ingår i köpeavtalet mellan kunden (dig) och företaget (christyle.se). Genom att lägga en order godkänner du därmed aktuella villkor.

 

Sammanfattning av villkor:

Beställningar skickas med Postnord, normalt inom ett par arbetsdagar. Christyles kunder är skyddade av "Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" samt "GDPR" (EU:s direktiv om behandling av personuppgifter). Företaget har även valt att lägga till fler tryggheter för kunden som 30 dagars öppet köp samt passformsgaranti. I webbutiken handlar man tryggt och säkert genom skydd av SSL/https.

 

Beställning inom Sverige

För att kunna beställa ska man vara minst 18 år gammal. Genom att klicka på knappen "Skicka order" i kassan ingås avtal med företaget och kunden blir därmed betalningsskyldig. Det går därefter att använda sin ångerrätt inom 30 dagar och få pengarna tillbaka (gäller ej företag). För att spara på miljön skickas ditt kvitto (orderbekräftelsen) till angiven mail-adress. Får man ingen sådan kan man ha skrivit fel mail-adress och bör då kontakta kundtjänst. För att undvika att mailen hamnar i skräppost, lägg till info@christyle.se i dina kontakter.

 

Beställning/leverans till utlandet

Din beställning kan skickas utomlands mot en portoavgift. Shopen är anpassad efter Sverige så vänligen kontakta kundtjänst före din beställning. 

 

Betalningsalternativ



Klarna Checkout

I kassan är det möjligt att göra sitt köp via Klarna Checkout. Klarna erbjuder betalsätt som direktbetalning, faktura via mail, pappers-faktura hemskickad, kortbetalning m.m. Efter genomfört köp postas vanligtvis beställningen inom ett par arbetsdagar. Klicka här för att läsa Klarnas villkor.

Överföring via Swish
Betala via appen Swish till nummer 0702755382 (Christine Henriksson). Efter genonförd betalning postas vanligtvis din order inom ett par arbetsdagar.

 

Kortbetalning samt överföring med Payson
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Ingen extra avgift tillkommer. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, Mastercard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar; Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Betalningen blir synlig direkt och beställningen postas normalt inom ett par arbetsdagar. Paysons villkor går att läsa genom att klicka här.

Payson faktura via mail
Betalningsvillkor är minst 14 dagar (se aktuell info hos Payson). Vid fakturaköp tillkommer en avgift om 19 kr. För att kunna beställa mot faktura måste man ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Företag som betalar mot Paysonfaktura måste vara registrerade i Sverige. Fakturan kommer att sändas separat med mail till den mailadress som anges vid köptillfället. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Svea Bank AB (publ) org. nr 556158-7634. Beställningen postas i samband med att fakturan skickas. Detta sker vanligtvis inom ett par arbetsdagar. Paysons villkor kan läsas genom att klicka här.


Förskottsbetalning till bankgiro eller bankkonto
Med förskottsbetalning dröjer behandlingen av ordern någon extra arbetsdag tills överföringen inkommit. Inbetalningen görs till bankgiro eller bankkonto hos Swedbank, snabbast går betalning till bankkontot. Kunden är skyldig att inkomma med betalning utan onödigt dröjsmål. Ordern postas normalt inom ett par dagar från att betalning blivit synlig vilket kan ta 1-2 bankdagar. Bankgiro- och kontonummer återfinns i orderbekräftelsen.

 

 

Frakt och leveransvillkor för fri frakt

Vid fri frakt skickas varorna med Postnord, vanligtvis inom ett par arbetsdagar. Smyckena skickas i vadderat kuvert med 1:a-klassfrimärken. Leveransen ska enligt Postnord vara framme inom 2 arbetsdagar. Oftast går det utmärkt men i vissa fall blir posten försenad. Därför kan ingen exakt leveranstid garanteras. Leveranstiden beror även på vilket betalsätt kunden valt. Förskottsbetalning kan ta ett par dagar längre än övriga betalsätt. Kunden får som regel ett mail med information om att ordern är postad. Skulle varorna inte ha levererats inom 7 dagar därefter är det bra att kontakta kundtjänst för att få hjälp. Företaget är inte ekonomiskt ansvarigt för eventuella förseningar eller skador beroende på Postnord. Som kund kan man alltid vara säker på att få sin leverans, men behöver man den innan ett visst datum är det säkrast att välja spårbar leverans.

 

Spårbar leverans med tilläggskostnad

Beställningen skickas spårbart med Postnord. Mindre paket kommer till brevlådan och större hämtas ut hos ombud med legitimation. Aktuell information om leveranstider för spårbar frakt finns i kassan.
Spårningsinformation skickas till kundens angivna mailadress. Var noga med att ange rätt personuppgifter i kassan. Företaget Christyle kan inte hållas ansvariga för Postnords agerande. Postnords villkor för leverans gäller. I undantagsfall kan förseningar ske. Kontakta gärna kundtjänst om något är oklart eller vid frågor om när din order kommer att postas eller om du har speciella önskemål.


 

Presentkort och rabattkoder

Eventuella presentkort samt rabattkoder är giltiga i 6 månader från utfärdat datum om inget annat anges. Presentkort eller rabattkod aktiveras i kassan före betalning. Rabattkod/presentkort kan inte lösas in mot kontanter eller kombineras med andra rabatter.

 

 

Bytesrätt

Christyle erbjuder Passformsgaranti för pärlarmband. Vid önskemål om annan storlek, färg eller liknande har du möjlighet att skicka din förfrågan till kundtjänst snarast möjligt. Det är kundens ansvar att återsänd produkt kommer fram i fint skick. Läs gärna mer om Passformsgarantin.

 

 

Returer, ångerrätt och öppet köp

Enligt "Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar och få pengarna tillbaka. Hos Christyle gäller förlängd ångerrätt till 30 dagar. Ångerrätten/öppet köp gäller inte för företag eller specialbeställda produkter. Kontakta kundtjänst för mer information.

Såhär går du tillväga för att använda din ångerrätt:
1. Meddela skriftligen att du vill ångra ditt köp via mail eller kontaktformuläret senast 30 dagar efter att du fått produkten i din besittning. Kundtjänst meddelar vilken returadress som gäller.  
2. Utan onödigt dröjsmål (senast inom 30 dagar) skicka tillbaka produkten med alla tillbehör per post till returadressen. Det är kundens ansvar att produkten kommer fram i fint skick. Därför rekommenderas spårbar frakt. För skador på produkt eller tillbehör som kund orsakat är denne enligt lag ersättningsskyldig gentemot företaget. Återbetalning sker senast 14 dagar från mottagen retur och gäller den summa som kund enligt orderbekräftelse betalt för produkterna. Eventuellt "förbrukade" kostnader som fakturaavgift eller fraktkostnader återbetalas ej. Konsumentverket har skapat en ångerblankett som du har möjlighet att använda (inget krav). För vidare information om ångerrätt se Konsumentverket.se.

 

Reklamation

Har du fått hem en produkt som var felaktig vid leveransen (produktionsfel) har du rätt att reklamera produkten. Detta gäller inte en skada som kunden själv orsakat eller som orsakats genom oaktsamhet av kunden. Har produkten exempelvis utsatts för väta eller slitage går den inte att reklamera. Vid ett ursprungligt fel på produkten kan kunden ha rätt att få en ny. Reklamationsrätten gäller i 3 år. Enligt lag är kunden skyldig att undersöka produkten vid mottagandet samt kontakta kundtjänst så fort felet upptäckts. För vidare information om reklamationer se Konsumentverket.se.

 

Skötselråd

Generella råd är att undvika att utsätta smyckena för direkt solljus samt fukt/väta då de kan bli missfärgade. Läs mer i Material och Skötselråd.
 

Risker och ansvar

Företaget kan inte hållas ansvarigt för eventuella skador eller allergiska reaktioner hos kund. Dock är materialet nickelgodkänt av leverantör i enlighet med EU:s nickeldirektiv. Tänk på att hålla små barn under uppsikt om de använder smycken då de lätt kan stoppa dem i munnen och kvävningsrisk kan uppstå.
 

Integritetspolicy och kundtrygghet

Christyle följer GDPR, EU:s direktiv om behandling av personuppgifter. Den information kunden uppger sparas för att kunna uppfylla alla åtaganden gentemot kunden, uppfylla gällande lagar och kommunicera med kunden så smidigt som möjligt. Inga uppgifter kommer att föras vidare till tredje part. I webbutiken kan man handla tryggt genom en säker kryptering med SSL/https.
 

Sms- och mailutskick

Skulle kundtjänst behöva kontakta dig angående din order sker det via mail eller sms. Orderbekräftelse, leveransinformation samt e-fakturor skickas per mail. Nyhetsbrevet skickas ut max 2 gånger per månad till prenummeranter.

 

Tillämpning lag och tvist

Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag. Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med kundtjänst. Eventuell tvist ska annars avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol.
 

Copyright och bilder i sociala medier

Det är tillåtet att använda texter och bilder från christyle.se om man anger källan. Källan ska via webben anges som en länk till www.christyle.se. I tryckta material ska källan anges som text innehållande "Christyle.se" med rätt stavning. Sprid gärna smyckena i sociala medier, men se då till att ange texten "Christyle.se". Lägger du upp bilder på smyckena på Instagram får du gärna tagga @christyle.se i dem!
 

Företagsuppgifter

Webbbutik: https://christyle.se
Företagets juridiska namn: Henriksson Christine
Postadress: c/o Jansson, Pilgatan 11, 11223 Stockholm
Org-nr: 880318xxxx
Mail: info@christyle.se
Företaget innehar F-skattsedel


Med reservering för eventuella felskrivningar samt att ändringar av villkoren kan komma att ske. Har du funderingar över något i villkoren? Tveka inte att höra av dig till kundtjänst.

 

Drift & produktion: Wikinggruppen