Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Köpvillkor

Senast uppdaterat 2017-08-30


Dessa villkor ingår i köpeavtalet mellan kunden (dig) och företaget (christyle.se). Genom att lägga en order godkänner du därmed aktuella villkor.
 

Beställning inom Sverige

Du måste vara minst 18 år gammal för att få beställa. Genom att klicka på knappen "Skicka order" ingår du avtal med företaget och blir därmed betalningsskyldig. Du kan därefter använda din ångerrätt inom 30 dagar och få pengarna tillbaka (gäller ej företag). För att spara på miljön skickas ditt kvitto (orderbekräftelsen) till angiven mail-adress. Får du ingen sådan kan du ha skrivit fel mail-adress och bör då kontakta kundtjänst. För att undvika att mailen hamnar i din skräppost, lägg till info@christyle.se i dina kontakter.

 

Beställning/leverans till utlandet

Förutom Sverige går det nu även att få leverans till Finland (fraktkostnad från 29 kr). Var då noga med att ange att du vill ha leverans till Finland i kassan. Önskas leverans till annat land vänligen kontakta kundtjänst före din beställning. 

 

Betalningsalternativ



Klarna Checkout

I kassan kan du välja att göra ditt köp via Klarna Checkout. Faktura via e-mail är förvalt men du har även möjlighet att ändra betalsätt samt att få pappers-faktura hemskickad. Efter genomfört köp postas vanligtvis din order inom ett par arbetsdagar. Klicka här för att läsa Klarnas villkor.

Överföring via Swish
Betala via appen Swish till nummer 0702755382 (Christine Henriksson). Efter genonförd betalning postas vanligtvis din order inom ett par arbetsdagar.

 

Kortbetalning samt överföring med Payson
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Ingen extra avgift tillkommer. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, Mastercard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar; Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Betalningen blir synlig direkt och din order postas normalt inom ett par arbetsdagar. Paysons villkor hittar du genom att klicka här.

Payson faktura via e-mail
Betalningsvillkor är minst 14 dagar (se aktuell info hos Payson). Vid fakturaköp tillkommer en avgift om 19 kr. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Företag som betalar mot Paysonfaktura måste vara registrerade i Sverige. Fakturan kommer att sändas separat med e-mail till den mailadress du anger vid köptillfället. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924. Din order postas i samband med att fakturan skickas till din e-mail. Detta görs vanligtvis inom ett par arbetsdagar. Paysons villkor hittar du genom att klicka här.



Förskottsbetalning till bankgiro eller bankkonto
Med detta betalningssätt dröjer behandlingen av din order ca 1 arbetsdag extra. Inbetalningen görs till bankgiro eller bankkonto hos Swedbank, snabbast går betalning till bankkontot. Kunden är skyldig att inkomma med betalning utan onödigt dröjsmål. Ordern postas så inom ett par dagar från att betalning blivit synlig vilket kan ta 1-2 bankdagar. Bankgiro- och kontonummer syns då du skickat din order samt i orderbekräftelsen. Ange ditt order-id som meddelande vid betalning.

 

 

Frakt och leveransvillkor för fri frakt

Vid fri frakt skickas varorna med Posten/Postnord, vanligtvis inom ett par arbetsdagar. Smyckena skickas i vadderat kuvert med Postens 1:a-klassfrimärken. Levererasen ska enligt Postnord vara framme påföljande arbetsdag med undantag vissa avlägsna orter. Allt som oftast går det utmärkt men i vissa fall blir posten försenad. Därför kan ingen exakt leveranstid garanteras. Leveranstiden beror även på vilket betalsätt kunden valt. Förskottsbetalning kan ta ett par dagar längre än övriga betalsätt. Kunden får som regel ett mail med information om att ordern är postad. Skulle varorna inte ha levererats inom 7 dagar därefter är det viktigt att du kontaktar kundtjänst för att få hjälp. Företaget är inte ekonomiskt ansvarigt för eventuella förseningar eller skador beroende på Posten. Som kund kan du alltid vara säker på att få din leverans men behöver du ha den innan ett visst datum kan du läsa vidare nedan.

 

Expressleverans med tilläggskostnad

Har du bråttom med din leverans? Välj "Expressleverans" i kassan. Vid express-levernas postas din order som rekommenderat 1:a-klassbrev inom 0-2 arbetsdagar. Det ska finnas för uthämtning hos ditt postombud vardagen efter postning. Spårnings-informationen skickas till din mail-adress så du kan se var och när det anlänt. Hämtas ut med legitimation. Var noga med att ange rätt personuppgifter i kassan. Företaget Christyle kan inte hållas ansvariga för Postnords agerande. Postnords villkor för rekommenderat brev gäller. I undantagsfall kan förseningar ske. Kontakta gärna kundtjänst om något är oklart eller om du vill veta när din order kommer att postas.
OBS. Express-leverans finns ej som tillval under semestertid eller högtryck i webbutiken.

 

 

Presentkort och rabattkoder

Eventuella presentkort samt rabattkoder är giltiga i 6 månader från utfärdat datum om inget annat anges. Eventuellt presentkort eller rabattkod löses in i kassan före betalning. Rabattkod/presentkort kan inte lösas in mot kontanter. Vill du köpa presentkort på Christyle.se, kontakta kundtjänst.

 

 

Bytesrätt

Skulle du vilja byta storlek, färg eller liknande har du möjlighet att skicka din förfrågan till kundtjänst snarast möjligt. Det är kundens ansvar att återsänd produkt kommer fram i fint skick. Läs gärna mer om Passformsgarantin.

 

 

Returer, ångerrätt och öppet köp

Enligt "Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar och få pengarna tillbaka. Hos Christyle gäller förlängd ångerrätt till 30 dagar. Ångerrätten/öppet köp gäller inte för företag eller specialbeställda produkter. Kontakta kundtjänst om du är osäker.

Såhär går du tillväga för att använda din ångerrätt:
1. Meddela skriftligen att du vill ångra ditt köp via mail eller kontakt-formuläret senast 30 dagar efter att du fått produkten i din besittning.
2. Utan onödigt dröjsmål (senast inom 30 dagar) skicka tillbaka produkten med alla tillbehör per post med frimärken enligt Postens portotabell.
Det är kundens ansvar att produkten kommer fram i fint skick. För skador på produkt eller tillbehör som kund orsakat är denne enligt lag ersättningsskyldig gentemot företaget. Återbetalning sker senast 14 dagar från mottagen retur och gäller den summa som kund enligt orderbekräftelse betalt för produkterna. Eventuellt "förbrukade" kostnader som fakturaavgift eller fraktkostnader återbetalas ej. Konsumentverket har skapat en ångerblankett som du har möjlighet att använda (inget krav). För vidare information om ångerrätt se: Konsumentverket.se.

 

Reklamation

Har du fått hem en produkt som var felaktig vid leveransen (produktionsfel) har du rätt att reklamera produkten. Detta gäller inte en skada som kunden själv orsakat eller som orsakats genom oaktsamhet av kunden. Har produkten exempelvis utsatts för väta eller slitage går den inte att reklamera. Vid ett ursprungligt fel på produkten kan kunden ha rätt att få en ny. Reklamationsrätten gäller i 3 år. Dock är kunden enligt lag skyldig att undersöka produkten vid mottagandet samt att kontakta kundtjänst så fort felet upptäckts. För vidare information om reklamationer se: Konsumentverket.se 

 

Skötselråd

Generella råd är att undvika att utsätta smyckena för direkt solljus samt fukt/väta då de kan bli missfärgade. Läs mer i Material och Skötselråd.
 

Risker och ansvar

Företaget kan inte hållas ansvarigt för eventuella skador eller allergiska reaktioner hos kund. Dock är materialet nickelgodkänt av leverantörer i enlighet med EU:s nickeldirektiv. Tänk på att hålla små barn under uppsikt om de använder smycken då de lätt kan stoppa dem i munnen och kvävningsrisk kan uppstå.
 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
 

Sms- och mailutskick

Skulle kundtjänst behöva kontakta dig angående din order sker det via mail eller sms. Orderbekräftelse, leveransinformation samt e-fakturor skickas per mail. Inga uppgifter kommer att föras vidare till tredje part. Nyhetsbrevet skickas ut max 10 gånger per år och angiven mailadress registreras automatiskt för nyhetsbrev (enkelt att avanmäla i efterhand).

 

Tillämpning lag och tvist

Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag. Tvister ska i första hand lösas i samförstånd med kundtjänst. Eventuell tvist ska annars avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol.
 

Copyright och bilder i sociala medier

Det är tillåtet att använda texter och bilder från christyle.se om man anger källan. Källan ska via webben anges som en länk till www.christyle.se. I tryckta material ska källan anges som text innehållande "Christyle.se" med rätt stavning. Sprid gärna smyckena i sociala medier, men se då till att ange texten "Christyle.se". Lägger du upp bilder på smyckena på Instagram får du gärna tagga @christyle.se i dem!
 

Företagsuppgifter

Webbbutik: https://christyle.se
Företagets juridiska namn: Henriksson Christine
Postadress: C A Reuterswärds gata 4, 41648 Göteborg
Org-nr: 8803185001
Mail: info@christyle.se
Sms: 0702 755 382
Företaget innehar F-skattsedel


Med reservering för eventuella felskrivningar samt att ändringar av villkoren kan komma att ske. Har du funderingar över något i villkoren? Tveka inte att höra av dig till kundtjänst.

 

Drift & produktion: Wikinggruppen